SNI Kerékpártúra Vajszlón
Vajszlói Kodolányi János Általános Iskola-FOBMSZ-Vajszlói Községi Sportkör
SNI Kerékpártúra az Erdei Iskolába
BESZÁMOLÓ
A beszámoló készítette:
Szabóné Illés Alíz, SNI munkaközösség
A
program célja:
· olyan
program megvalósítása, amellyel tudatosan alakítjuk ki tanulóinkban a befogadó szemléletet, hogy egymással
toleránsak legyenek, az egymás közötti különbségek megszűnjenek, és maradandó élményt nyújtson
· az
iskola falai közül olyan tanulók kerüljenek ki, akiknek erkölcsi magatartása
kifogástalan, akik alkalmazzák a
társadalmi együttélés szabályait, akik segítőek és toleránsak másokkal
szemben,
akik
becsülik a magyar és más népek értékeit, tisztelik hagyományait, kultúráját
· a
program segítségével felkészítsük tanulóinkat a társadalomba való majdani beilleszkedésre,
a munkaerőpiacon való sikeres érvényesülésre
· társadalmi
felzárkóztatás, esélyegyenlőség, egyenlőbánásmód
· személyes példamutatással
neveljük tanulóinkat toleranciára, empátiára, együttműködésre, az emberi jogok tiszteletben tartására
· széleskörű
partnerkapcsolatok kialakítása, ápolása
A
program helyszíne: Vajszló, erdei iskola
A
programban résztvevő diákok : az intézmény sajátos nevelési
igényű tanulói
A
programban résztvevő pedagógusok száma: 6-8 fő pedagógus,
szaktanárok, osztályfőnökök, gyógypedagógusok
A
program időpontja: 2020.06.16.
A
programhoz kapcsolódó tevékenységek: kerékpártúra az erdei
iskolába, a különböző fogyatékossági típusokhoz kapcsolódó játékos feladatok (részletes
leírás a programterv táblázatos részében olvasható)
A diákok kerékpárral, 3 fő pedagógus
kísérővel, az iskola parkolójából elindultak az erdei iskolába. A többi
résztvevő kolléga már korábban kiment az erdőbe, ahol a kijelölt útvonalra
előkészítették az akadályversenyhez szükséges eszközöket. Az állomásokon várták a gyerekeket a
kollégák, ahol különböző fogyatékossági típusokhoz kapcsolódó játékos
feladatokban vettek részt a gyerekek. Mind a diákok, mind a pedagógusok
örömüket lelték a játék során. Miután minden csapat végigért az állomásokon,
visszaérkeztek a kiindulóhelyre, a többi
kolléga már készítette elő mindannyiunk
számára a finom ebédet. Az ebéd elfogyasztása után eredményhirdetés
következett. Ezután a gyerekek még játszhattak, kerékpározhattak, majd
visszaindultak az iskolába.
Programterv
Esemény | Idő | Megjegyzés |
Gyülekező | 8:00 - 8:15 | Gyülekező az iskola udvarán |
Reggeli | 8:15 – 8:45 | Reggeli kiosztása: gyümölcslé, müzliszelet, szendvics, pogácsa |
Biciklik kiosztása | 8:45 – 9:00 | Az iskola tulajdonában lévő kerékpárok kiosztása, ellenőrzése. |
Indulás | 9:00 | Indulás az erdei iskolába. Kísérő felnőttek száma: 6-8 fő |
Érkezés | 9:30 | Érkezés az erdei iskolába. |
Tájékoztató | 9:30 – 10:00 | Tájékoztató a nap további programjairól. Csapatok összeszervezése, szervezési feladatok. |
Állomások | 10:00 – 11:30 | A gyerekeket előzetesen 5 db, 2 fős csapatokra osztottuk. A csapatokat 10-15 percenként indítjuk az állomásokra. 1. állomás: Vakság 2. állomás: Siketség 3. állomás: Beszédfogyatékosság 4. állomás: Mozgásszervi fogyatékosság 5. állomás: Részképesség zavar (Az állomások pontos leírása lentebb megtalálható.) Azok a csapatok, a gyerekek, akik várnak vagy már megérkeztek jelbeszédet tanulhatnak. |
Ebéd | 11:30 – 12:00 | Bográcsban készített paprikáskrumpli krumpli, hús, hagyma, fűszerek, kenyér, műanyag tányér evőeszköz |
Beszélgetés, játék | 12:00 – 13:00 | Kötetlen beszélgetés, játék |
Délelőtt zárása | 13:00 – 13:45 | A délelőtt zárásaként a gyerekek bemutatják, hogy mit tanultak jelbeszéddel, mit tanultak a fogyatékosságról és hogy érezték magukat a délelőtt folyamán. Eredményhirdetés: 1. helyezett: 1-1 db foci labda 2. helyezett: 1-1 adag fagyi 3. helyezett: 1-1 tábla csoki |
Indulás vissza | 14:00 | Indulás vissza az iskolába. |
Érkezés | 14:30 | Érkezés az iskolába. kerékpárok leadása, ellenőrzése. Uzsonna elfogyasztása: gyümölcs, túrórudi |
Állomások:
1.
állomás: Az első állomás a látássérülésről vagy annak
súlyosabb változatáról, a vakságról, mint a fogyatékosság egy típusáról szól.
Ennél a feladatnál a tanulók csak a taktilis érzékükre hagyatkozhatnak. A feladatot bekötött szemmel kell elvégezni.
Kemény papíron egyszerű szavakat, vagy rövid mondatokat lyukasztunk ki, melyet
a gyerekeknek ki kell tapintaniuk.
2.
állomás: A második állomással demonstrálni szeretnénk, hogy
milyen nehézségeik vannak a hallássérült vagy siket embereknek az életben. A
csapatból kiválasztunk egy gyereket, aki füldugót fog használni. A csapattagok
felolvasnak neki szavakat, melyeket szájról olvasással kell kitalálnia a
kiválasztott diáknak. Aki szeretné versenyen kívül más is kipróbálhatja a
feladatot.
3.
állomás: A harmadik állomás a beszédfogyatékossággal
kapcsolatos. A feladat a közismert activity játék „mutogatós” része. Ebben a
feladatban minden csapattag elmutogat egy szót, a többieknek pedig ki kell
találnia, így minden csapattagnak nagy szerepe van.
4.
állomás: A mozgásszervi fogyatékossággal járó mindennapi
nehézségeket teljes valójában nem tudjuk átadni a tanulóinknak, hiszen
különböző segédeszközöket igényelnének, melyre nincsen lehetőségünk beszerezni.
A feladatot úgy valósítjuk meg, hogy a diákoknak zsákban kell végig menniük egy
akadálypályán. A pontozást az időtől, illetve a hibák számától tesszük függővé.
5.
állomás: A részképességzavarok résznél a leggyakrabban
előforduló részképesség zavart vesszük alapul, a diszlexiát, hiszen ezzel a
tanulóink gyakran összefuthatnak. Itt az agyunk stimulációja az elsődleges cél.
A diákok feladatlapokat oldanak meg, melyeken olyan szöveg van, amelyben néhány
betűt számmal helyettesítettünk.
A pedagógusok és a diákok visszajelzései alapján, elmondható, hogy mindenki nagyon jól érezte magát, és egy tartalmas, szép napot töltöttünk el együtt. Bízom benne, hogy ez a program elősegítette, tovább fejlesztette az befogadó szemléletet, a méltányos nevelést, a szolidaritást, a szegregáció megszüntetését, a kirekesztést.
A kerékpár túrát ellenőrizte Bognár Miklós FOBMSZ
Vajszló, 2020. június 19. SNI munkaközösség
Beszámoló letölthető pdf. formátumban